Stowarzyszenie Pomocy Szkole Krzesimów

Idź do spisu treści

Menu główne

Statut świetlicy

Świetlica środowiskowa

STATUT
Świetlicy Środowiskowej w Krzesimowie

I Podstawa prawna
§ 1

Placówka prowadzi swoją działalność na podstawie:
1. Ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728);
2. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2007 roku
w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. z 2007r.Nr 201, poz. 1455);
3. Ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz. U. z 2002 roku Nr 147 poz. 1231 z późniejszymi zmianami);
4. Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2005r. Nr 179, poz. 1485 z późn. zm.);
5. Ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005r. Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.);
6. Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
(Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873).
7. Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej                      
Dz. U. 2011 Nr 149, poz. 887 z późn. zm.).


II Postanowienia ogólne
§ 2.

Świetlica Środowiskowa w Krzesimowie to placówka wsparcia dziennego prowadzona przez Stowarzyszenie „Pomocy Szkole I Ekorozwoju Wsi”  w Krzesimowie.
Jest niepubliczną placówką opiekuńczo -wychowawczą, utworzoną w celu wspierania rodzin mających trudności w wypełnianiu swoich zadań opiekuńczo-wychowawczych i udzielania pomocy dzieciom pochodzącym z takich rodzin.
Placówka przeznaczona jest dla  dzieci w wieku 6-12 lat, uczęszczających do Szkoły Podstawowej w Krzesimowie, zamieszkałych na terenie Gminy Mełgiew .
Pobyt dziecka w placówce wsparcia dziennego jest dobrowolny i nieodpłatny.
Siedzibą Świetlicy jest  budynek Szkoły Podstawowej w Krzesimowie.
Nadzór nad Świetlicą sprawuje Wójt Gminy Mełgiew.
Nadzór nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w Świetlicy sprawuje Wojewoda Lubelski.
Działalność Placówki finansowana jest ze środków pozyskiwanych przez Stowarzyszenie „Pomocy Szkole i Ekorozwoju Wsi” w Krzesimowie tj.: dotacje samorządowe, dotacje z budżetu państwa, darowizny, dobrowolne wpłaty od rodziców, zapisy, spadki dla osób fizycznych oraz  inne środki pozyskiwane zgodnie z przepisami prawa.
Organizację Świetlicy określa regulamin placówki opracowany przez Kierownika Świetlicy w porozumieniu z Zarządem Stowarzyszenia „Pomocy Szkole i Ekorozwoju Wsi” w Krzesimowie i zatwierdzony przez Wójta Gminy Mełgiew.
W wykonywaniu swoich zadań Świetlica współpracuje z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Mełgwi , Poradnią Psychologiczno
Pedagogiczna w Świdniku oraz Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej w Świdniku.                                                         

III  Cele i zadania placówki
§ 3.

Celem świetlicy jest  wspieranie wychowawczej roli rodziny w integralnym rozwoju dziecka oraz kształtowanie prawidłowych relacji dziecka  z jego rodziną i środowiskiem .
Głównym zadaniem świetlicy jest:

  • Zapewnienie dzieciom fachowej i zorganizowanej opieki wychowawczo - pedagogicznej po zajęciach lekcyjnych,

  • Tworzenie dzieciom warunków do prawidłowego rozwoju fizycznego, emocjonalnego i poznawczego,

  • Wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych i wychowawczych,

  • Udzielanie pomocy dydaktycznej dzieciom z niepowodzeniami szkolnymi oraz systematyczna pomoc w odrabianiu lekcji,

  • Udzielanie pomocy w sytuacjach kryzysowych, szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych  i osobistych w oparciu o diagnozę indywidualną dziecka i jego rodziny,

  • Nabywanie pożądanych umiejętności społecznych, koniecznych do samodzielnego funkcjonowania w dorosłym życiu,

  • Wzmacnianie u wychowanków poczucia własnej wartości,

  • Zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa,

  • Nauka właściwej organizacji czasu wolnego, rozwijanie i precyzowanie zainteresowań i uzdolnień,

  • Nauka zachowań prozdrowotnych oraz profilaktyka uzależnień,

  • Pomoc socjalna - dożywianie dzieci, pomoc rzeczowa dla dzieci z rodzin najuboższych,

  • Praca socjalna z rodziną dziecka (konsultacje, porady, grupy wsparcia),

  •  Współpraca z instytucjami wspierającym rodzinę i dzieci.

IV Organizacja pracy
§ 4.

Świetlica środowiskowa funkcjonuje przez cały rok szkolny, we wszystkie dni robocze. W okresie ferii  i wakacji,  działalność placówki uzależniona jest od lokalnych potrzeb i posiadanych środków finansowych.
Świetlica jest czynna co najmniej 4 godz. dziennie. W uzasadnionych przypadkach kierownik świetlicy, może zmienić czas pracy Świetlicy.
Świetlica przeznaczona jest maksymalnie dla 25 dzieci.
Pod opieką jednego wychowawcy w Świetlicy, w tym samym czasie, może przebywać nie więcej niż 15 dzieci.
W świetlicy prowadzone są następujące formy pracy:

  • zajęcia opiekuńczo wychowawcze

  • pomoc w odrabianiu prac domowych,

  • organizacja czasu wolnego (gry i zabawy dydaktyczne, zabawy integracyjne, gry i zabawy ruchowe, gry stolikowe),

  • zajęcia tematyczne np. kulinarne, czytelnicze, teatralne, językowe,

  • zajęcia w grupach zainteresowań, np.: plastyczne, modelarskie, komputerowe, sportowe,

  • zajęcia specjalistyczne (indywidualne i grupowe): zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i    socjoterapeutyczne,

  • zajęcia profilaktyczne


Świetlica  zapewnia dzieciom przynajmniej jeden posiłek dziennie w formie podwieczorku dostosowany do pory dnia i czasu przebywania.  
                                                  

V Organy Placówki
§ 5

Organami placówki są:
1.  Kierownik Świetlicy.
2.  Stały Zespół ds. okresowej oceny sytuacji dziecka.
Kierownik świetlicy
Kierownika świetlicy zatrudnia  Zarząd Stowarzyszenia „Pomocy Szkole I Ekorozwoju Wsi” w Krzesimowie . Do zadań Kierownika Świetlicy należy:
1) Kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz.
2) Sprawowanie nadzoru nad realizacją standardu opieki i wychowania.
3) Sprawowanie opieki nad wychowankami oraz stwarzanie im warunków harmonijnego
   rozwoju
4) Dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym placówki.
5) Opracowanie rocznych planów działalności Świetlicy.
6) Opracowanie i przedstawienie okresowych sprawozdań z działalności merytorycznej
   i finansowej placówki.
7) Podejmowanie decyzji o zakwalifikowaniu lub skreśleniu dziecka z listy uczestnika;
8) Sprawowania nadzoru nad mieniem.
9) Kierownik działa zgodnie z przepisami prawa i ponosi odpowiedzialność przed Zarządem Stowarzyszenia „Pomocy Szkole i Ekorozwoju Wsi” w Krzesimowie.
Stały Zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka
Stały Zespół dokonuje okresowej oceny sytuacji dziecka w miarę potrzeb, nie rzadziej niż co pół roku.
Do zadań Zespołu należy:
1. Ustalanie aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka;
2. Analizy stosownych metod pracy z dzieckiem i rodziną;
3. Modyfikowania indywidualnego planu pracy;
4. Ocena stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych potrzeb;
W skład Zespołu wchodzą:
1. Kierownik placówki lub osoba przez niego wyznaczona.
2. Pedagog, pracownik socjalny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mełgwi  oraz wychowawcy kierujący procesem wychowania dziecka.                                                                                                                                             3. W skład stałego zespołu mogą wchodzić inne osoby z instytucji oświatowych oraz organizacji społecznych statutowo zajmujących się problematyką rodziny i dziecka, a także mogą być zapraszane osoby bliskie dziecku.
                                         

VI Pracownicy placówki.
§ 6

W placówce zatrudniani są:
1. Kierownik placówki, który jest jednocześnie wychowawcą;
2. Wychowawca/y.
Wychowawca prowadzi zajęcia z grupą wychowanków, sprawuje opiekę nad procesem
wychowania i ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci w pomieszczeniu świetlicy,
podczas zabaw ruchowych na podwórku oraz podczas wycieczek i innych imprez, a w szczególności:
a) poznaje sytuację materialno
bytową, rodzinną, wychowawczą i szkolną wychowanków,
ich stan zdrowia, możliwości, zainteresowania i uzdolnienia, także poznaje przyczyny
występujących problemów;
b) czuwa nad realizowaniem przez wychowanków obowiązków szkolnych;
c) współpracuje ze szkołą, do której uczęszczają wychowankowie, z kuratorami rodzinnymi,
pracownikami socjalnymi;
d) współpracuje z rodzicami (opiekunami prawnymi) wychowanków, informuje ich o postępach
i trudnościach, zachęca do współpracy w ich pokonywaniu oraz do udziału w bieżącym życiu
placówki;
e) bierze udział w organizowaniu zajęć dla rodziców;
g) sprawuje opiekę nad wychowankami uczestniczącymi w zajęciach poza placówką;
h) odpowiada za pomieszczenia i wyposażenie w grupie wychowawczej, w której odbywają
się zajęcia;
i) wychowawca może łączyć funkcje administracyjne i obsługi,
j) pracownicy zatrudnieni w placówce powinni wykazywać należytą postawę i dawać dobry przykład dzieciom.  
3.  Świetlica w zależności od potrzeb może zatrudnić specjalistów: pedagoga, socjologa, psychologa
oraz terapeutów.                                                                                                                                                                                                  
4. Wymagania kwalifikacyjne i zasady wynagradzania pracowników Świetlicy określają odrębne przepisy.
5.  W świetlicy w miarę istniejących potrzeb mogą być zatrudniane inne osoby, między innymi na zasadach wolontariatu.
6.   Pracownicy Świetlicy oraz wolontariusze są zobowiązani do:
      a) tworzenia dzieciom warunków fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju,                                      
     b) poszanowania podmiotowości dziecka, wysłuchiwania jego zdania i w miarę możliwości uwzględniania jego wniosków we wszelkich dotyczących go sprawach oraz informowania
         dziecka o podejmowanych wobec niego działaniach,                                                                                                     
     c) zapewnienia poczucie bezpieczeństwa,                                                                                                                              
     d) dbałości o poszanowanie i podtrzymanie związków emocjonalnych dziecka z rodzicami, rodzeństwem i z innymi osobami zarówno spoza placówki jak i przebywającymi lub           zatrudnionymi w placówce,                                                                                                                                                                            
     e) uczenia nawiązywania więzi uczuciowych oraz związków interpersonalnych,                                                    
     f) uczenia poszanowania tradycji, ciągłości kulturowej,                                                                                                                   
     g) uczenia planowania i organizowania codziennych zajęć stosownie do wieku dziecka,                                             
     h) uczenia organizowania czasu wolnego, w tym uczestniczenia w zajęciach kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych,  
     i) kształtowania u dzieci nawyków i uczenia zachowań prozdrowotnych,                                                                   
     j) przygotowania dzieci do podejmowania odpowiedzialności za własne postępowanie oraz uczenia samodzielności w życiu,  
     k) wyrównywanie deficytów rozwojowych dzieci,                                                                                                                                                                                              
    l) uzgadniania istotnych decyzji dotyczących dziecka z jego rodzicami lub opiekunami.


VII Wychowankowie Świetlicy
§ 7

Przyjęcie dzieci do świetlicy środowiskowej następuje na wniosek:
1. Rodziców lub opiekunów prawnych dziecka.
2. Na wniosek pracowników socjalnych, pedagoga szkolnego, nauczyciela.
3. Przedstawicieli innych instytucji, jeżeli rodzice lub opiekunowie prawni wyrażają na to zgodę.
Pierwszeństwo do świetlicy mają dzieci pochodzące:
z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej lub życiowej,
z rodzin wielodzietnych,
z rodzin, gdzie oboje rodzice pracują i istnieje problem w zapewnieniu opieki nad dzieckiem po zajęciach lekcyjnych.

4.Decyzję o przyjęciu lub skreśleniu dziecka z listy wychowanków świetlicy podejmuje kierownik
Świetlicy w porozumieniu z pedagogiem i wychowawcami zatrudnionymi w Świetlicy.
5. Odbiór dziecka ze świetlicy obywa się na podstawie pisemnej deklaracji złożonej kierownikowi świetlicy na początku roku szkolnego lub w innym okresie ustalonym przez kierownika placówki.

§ 8


Prawa i obowiązki wychowanków.
Wychowankowie mają prawo do:
1) ochrony i poszanowania jego godności oraz życzliwego i podmiotowego traktowania,
2) właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej,
3)pomocy w nauce,
4) swobody wyrażania myśli i przekonań,
5) opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa podczas zajęć,
organizowanych w placówce i poza jej terenem,
6) rozwijania szacunku dla rodziców, tożsamości kulturowej, języka i wartości narodowych,
7) przygotowania do odpowiedniego życia w wolnym społeczeństwie, w duchu zrozumienia,
tolerancji oraz równości płci,
8) wnoszenia odwołań od decyzji podejmowanych w stosunku do jego osoby.

Wychowankowie Świetlicy zobowiązani są do:
1) przestrzegania regulaminu i tygodniowego rozkładu zajęć,
2) przestrzegania zasad współżycia społecznego, norm moralnych i zasad tolerancji,
3) uczestniczenia w procesie opiekuńczo -wychowawczo-terapeutycznym,
4) dbałości o kulturę osobistą i kulturę słowa,
5)pomagania słabszym,
6) dbania o wspólne dobra, ład i porządek, uczestnictwo w pracach porządkowych,                                                                       
7) ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie,
8) dbania o mienie placówki, utrzymania czystości i porządku w użytkowanych pomieszczeniach,
9) przestrzegania zasad bezpieczeństwa na terenie świetlicy oraz w czasie innych zajęć organizowanych przez placówkę.

§ 9

System motywacyjny stosowany względem wychowanka świetlicy
Nagrody i kary są integralną częścią oddziaływań wychowawczych placówki oraz częścią strategii nastawionej na modyfikowanie zachowań wychowanków i rozwój środowiska wychowawczego. Wychowanek może być nagradzany lub karany na zasadach określonych regulaminem.
1. Wychowanek może być nagradzany za:
     a)Wzorową postawę i zachowanie w placówce.
     b)Rzetelne wypełnianie obowiązków szkolnych i za postępy w wynikach nauczania.
     c)Pracę na rzecz świetlicy.
     d)Bezinteresowną pomoc innym dzieciom.
     e)Inne osiągnięcia.

2.  Wychowanek placówki może być nagrodzony w formie:
     a) Ustnej pochwały wychowawcy.
     b)Wyróżnienie przez kierownika w formie pisemnej przesłanego również do  
     c)Wiadomości rodziców tzw. list pochwalny.
    d)Nagrody rzeczowej, udział w wycieczce i inne formy.

3. Wychowanek może być ukarany w przypadku nieprzestrzegania zasad współżycia społeczneg i obowiązującego Regulaminu Placówki.
Kara ma na celu wyłącznie doprowadzenie do osiągnięcia pożądanych efektów wychowawczych i winna być adekwatna do przewinienia.
4. Wychowanek w świetlicy, stosowanie do wieku może być ukarany w formie:
   Słownego upomnienia wychowawcy w obecności grupy.
   Słownego upomnienia kierownika wobec całej społeczności.
   Wyznaczenia przez wychowawcę dodatkowych obowiązków realizowanych dla  potrzeb grupy lub placówki.
   Czasowego lub stałego relegowania z grona wychowanków z informacją do rodzica.

5.  Decyzję o zastosowaniu kary, podejmuje Kierownik Świetlicy wraz  z wychowawcami.

    Wykonanie kary może być zawieszone na czas określony jeżeli wychowanek uzyska poręczenie wychowawcy lub społeczności dotyczące znaczącej poprawie w zachowaniu.

6. Wychowanek Świetlicy może być skreślony z listy wychowanków Świetlicy jeżeli:
a) nieusprawiedliwiona nieobecność w Świetlicy przekroczy co najmniej 30 dni
b) wielokrotnie, rażąco naruszy Regulamin Świetlicy.


VIII Dokumentacja Świetlicy
§ 10

Dokumentacją pracy świetlicy są:
1. Regulamin Świetlicy.
2. Indywidualna dokumentacja wychowanka, w tym:
a)  wniosek zgłoszenia dziecka do świetlicy,
b) teczka indywidualna każdego wychowanka zawierająca: kartę informacyjną o dziecku,
arkusze badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych (opinie i orzeczenia PPP w Świdniku), karta przebiegu/obserwacji, która zawiera uzupełnioną co najmniej dwa razy w roku informację o znacznych dla dziecka wydarzeniach, w tym o postępach w nauce szkolnej, stanie zdrowia oraz ocenę aktualnej sytuacji dziecka.
3. Dziennik pracy Świetlicy, który powinien zawierać:
a) listę obecności dzieci
b) temat i opis prowadzonych zajęć
c) Półroczny lub roczny plan pracy świetlicy.
4. Tygodniowy harmonogram i program zajęć.


IX Gospodarka finansowa
§ 11

1. Świetlica prowadzi gospodarkę finansową na zasadach przewidzianych w ustawie o finansach publicznych.
2. Podstawą gospodarki finansowej jest plan dochodów i wydatków - plan finansowy.
3. Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Świetlicy ponosi Kierownik Świetlicy i w zakresie mu powierzonym - księgowy.
4. Dochody Świetlicy stanowią: dotacje samorządowe, darowizny, zapisy, spadki dla osób
fizycznych oraz  inne środki pozyskiwane zgodnie z przepisami prawa.

X Postanowienia końcowe
§ 12

Zmiany niniejszego STATUTU  dokonywane są w trybie i na zasadach jego uchwalenia.
STATUT  wchodzi w życie z dniem podpisania  tj. 28.02.2014r.


Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego